Stadion S 11

Z historie mopedů.

Moped - název je zkratkou slov motocykl - velociped, před 2. světvou válkou nazýván  motokolo, je  vlastně motocykl vybavený pedály, resp. možností krom motoru pohánět stroj vlastní silou, tedy šlapáním. Další podmínkou mopedů byl obsah do 100 ccm. Výhodou těchto motokol bylo osvobození od silniční daně, nemusel být vůdčí list ( ŘP ) a hlavně nebyla nutnost registrace. Řídit moped bez řidičského oprávnění jste mohli i po legislativní úpravě v roce 1955. Podmínkou takového motoa nebyla šlapadla, ale obsah do 50 ccm, maximální rychlost a poměr váha:výkon.  Dnes stačí ŘP a zaplacené povinné ručení, registrace není nutná.

Před druhou světovou válkou a během ní byly mopedy velice oblíbené. Jedním z prvních byl Kaktus  - ČZ 76 ccm ( název kaktus podle tvaru hlavy ), později ČZ 98 ccm a Jawa vyráběla velice oblíbený Jawa Robot.

Po druhé světové válce se objemy mopedů pomalu ustálily na objemu do 50 ccm. A tak i u nás prototyp Jawa 550 zvaný pionýr, měl na prototypech šlapadla. Legislativní úpravou pak be šlapadel byl zařazen do kategorie malý motocykl.

Na přelomu roku 1955/1956 vznikly prototypy mopedů v rokycanském vývojovém oddělení. První byly s motorem F&S ( Fichtel a Sachs ) s objemem necelých 50 ccm. V květnu roku 1956 pak vznikl prototyp mopedu Jawetta a to již s motorem Jawa 551 odvozeného od motoru Jawa 550.

Moped Stadion se začal sériově vyrábět v roce 1957 v n.p. Velo Stadion Rakovník, kde se vyráběla jízdní kola. Moped dostal jméno Stadion podle výrobního závodu. Moped se sice vzráběl sériově od konce roku 1957, ale velká sériová výroba začala až v roce 1958.

První model měl označení S 1. Tohoto modelu bylo vyrobeno cca 2000 kusů. Následoval vylpešený model S 11, kde vlastně byly vychytány mouchy z S 1.

 

Koncem roku 2014 jsem zakoupil moped Stadion S 11, v docela původním stavu a nezasažen kutilstvím. Moped měl krom jiného ( náhradní díly od majitele ) také originál kartičku.

" Jedenáctku " jsem rozebral. Mojí chybou je, že jsem rozebírání nenafotil. Příště snad nezapomenu. Orezlé chromované díly jsem dal nachromovat a čekal.

Shánění originál tmavě modré barvy byl trochu problém. Zjistil jsem, že původní barva, částečně zachovalá, byla tmavě modrá, dle ČSN číslo 4550 - modř návěstní. Modř návěstní, malinko tmavší se vyskytuje též v ČSN jako 4558. Barvě 4550 však neodpovídá žádný odstín RAL. Nejblíže je prý RAL 5005, někdo se kloní spíše k RAL 5010. Šedá barva je v RALu nejvíce odpovídající 7035.

Co se týče nádrže. Zjistil jsem, že nádrže, které měli na horní straně pruh v barvě mopeda, nikdy neměly nálepku přes tento pruh. Vždy byly bez nálepky. Pruh byl 7 cm u horní části nádrže, v půlce jen6,5 cm a dole jen 6 cm. Byl vždy lemován zlatým proužkem, u S 1 barva proužku byla i červná, nebo i černá.

TOPlist