jawa 550

JAWA 550

Prototyp "pětsetpadesátky"  byl vyroben v Praze, v Závodech 9. května, ( dříve areál Zbrojovky pana Františka Janečka v Praze na Pankráci na místě zvaném Na zelené lišce. Říkalo se tehdy prostě "Janečkárna" ).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Práce na tomto modelu byly zahájeny v roce 1953 pod vedením konstruktéra J. Jozífa. V roce 1954 byl vyroben první prototyp s označením JAWA 50 typ 359. 

Závody Jawa i ČZ byly v té době plně vytížené a tak bylo rozhodnuto, že pokračovat budou Povážské strojárne v Povážské Bystřici. Tam ho dopravil po své vlastní ose tovární zkušební jezdec Ondřej Dorínec.

Tým konstruktérů pod vedením J. Bizíka se pustil do přestavby na " skutečný, plnohodnotný malý motocykl". Nejprve byl nahrazen boční, pohotovostní  stojánek za stojánek normální a také byl upraven řadící automat ( snížením západek ze tří na dvě). Vznikla nultá série 50 kusů s typovým označením 359. Palivová nádrž byla označena logem Považských strojíren a nápisem Made in Czechoslovakia (na obou stranách palivové nádrže).

Po ukončení provozních zkoušek došlo k dalším úpravám. Nepraktické pedály byly nahrazeny stupačkami na pevno. Místo ručního řazení byla přidána řadící páka. Řazení se na prototypu prvádělo otočnou rukojetí ( jako na Stadionu ). Ta byla bez aretace a krom toho ovládána dvěma lanky. Na levé straně řídítek byly dvě páčky - horní pro ovládání přední brzdy a dolní pro spojku. Na pravé straně řídítek byla páčka na zadní brzdu.  Původní funkce pedálů musely být tudíž nahrazeny - startování se provádělo nově zabudovanou startovací pákou a byl přidán  i brzdový pedál. 

Světlomet se dočkal i dálkového světla a byla doplněna zadní svítilna s koncovým osvětlením a i osvětlením poznávací značky.

Nesjou zprávy o tom, že by se některý z těch 50 kusů dochoval.


TOPlist